DAMASCUS

1. Projekttitel: "Damascus" - en danseteaterforestilling

2. Ansøger
Kontaktperson: Nønne Mai Svalholm
Organisation: SVALHOLM DANS
Adresse: Vester Allé 3C - 8000 Århus C
Telefon: 25171667
CVR: 31270278
Hjemmeside: www.svalholm.dk

3. Projektresumé
Til februar 2009 ønsker jeg at rejse til Syrien, hvor jeg som koreograf vil udvikle danseteaterforestillingen ”Damascus” i tæt samarbejde med 3 unge syriske mandlige dansere. Forestillingen stiller skarpt på den yngre generations mandeidealer i Syrien og forestillingens målgruppe er et ungt multietnisk publikum.

4. Kategorier
Genre: Dans. Aktivitetsform: Workshop / Undervisning, Forestilling / Koncert

5. Målgruppe
Målgruppe: Unge, Voksne
Specificering: SVALHOLM DANS skaber forestillinger til de unge, de vilde, dem med kulørt hud, broget baggrund, og dem der kender til konflikt og passion på krop og sjæl. Vi vil til hudløshed sætte forestillinger op der zoomer ind på samfundsproblematikker specielt i forhold til vores målgruppe. Vi vil den gode historie, og danseteater der tænder og taler til et ungt multietnisk publikum, fordi vi ønsker at tage ansvar for denne målgruppe.

6. Projektsted
I Danmark: Københavns Amt, (og Århus Amt). I udlandet: Syrien
 
7. Projektperiode
01-02-09 01-04-09. Se i øvrigt vedlagte tidsplan.


8. Detaljeret Projektbeskrivelse

A. Introduktion & Formål:
Formålet med projektet er at give de unge syriske dansere professionel arbejdserfaring og et spirende netværk til fremtiden. Omdrejningspunktet er udviklingen af danseteaterforestillingen ”Damascus”, som stiller skarpt på den yngre generations mandeidealer i Syrien, og forestillingen skal præsenteres for såvel et syrisk som et dansk publikum.


B. Aktiviteter & Indhold:
Workshops & auditions: I februar og marts 2009 opholder jeg mig i Syrien, hvor Det Danske Institut i Damaskus har bevilget bolig. Her vil jeg afholde workshops og efterfølgende auditions i samarbejde med "Higher Institute for Dance" v/ universitetet i Damaskus, som er et af de få steder i Mellemøsten som tilbyder
en professionel danseuddannelse. På baggrund af disse auditions vil jeg udvælge 3 syriske mandlige dansere, som jeg vil udvikle forestillingen "Damascus" i tæt samarbejde med.

Udvikling af forestilling: Forestillingen stiller skarpt på den yngre generations mandeidealer i Syrien og inspirationen hentes bl.a. fra de iagttagelser jeg gjorde under et tidligere ophold i Mellemøsten, men indsamles også via interviews med unge syrere, samt fra litteratur om emnet. Genren er danseteater og bevægelserne vil ligge i spændingsfeltet mellem den klassiske ballets tradition og moderne dans. Stykkets varighed er ca. 25 minutter.

Kort om forestillingen "Damascus": Tre unge mænd føres tilfældigt sammen på et gadehjørne i Damaskus - hver især med en drøm, som de brændende ønsker skal gå i opfyldelse. En ønsker sig succes og berømmelse - en anden den store kærlighed, og den sidste magt og kontrol. Hvor langt de vil nå, viser sig når de bevæger sig ud i en balancegang af krævende beslutninger, hvor kultur, tradition, identitet og ideal strides med drømmen om mere, og hvor de må tage kampen op mod hinanden få at nå målet. Hvert skridt kan få katastrofale følger og ikke alle overlever. Arabiske eder og slang, mytologi og technorytmer knyttes til
fortællingen om tre syriske mænd og drømmen om mere. Inspirationen til forestillingen hentes i den syriske tradition og mytologi, men forestillingens udsagn er nutidigt og universelt: det handler om hvilke idealer vi drømmer om, og hvad disse kan gøre ved os - fortalt gennem dansens universelle sprog.

Under mit tidligere ophold i Mellemøsten oplevede jeg at dansen endnu har stor betydning som social omgangsform og i ”Damascus” vil jeg bl.a. gøre brug af traditionel arabisk folkedans (Dapke), kombineret med koreografiske metoder fra den moderne ballet, samt en række teatrale virkemidler, herunder tekst (på arabisk). Lydsiden skabes af musiker og komponist Henrik Esben Munch (med støtte fra Statens Kunstfond) i samarbejde med to musikere fra hhv. Syrien og Libanon, og inspirationen hentes blandt andet fra den nye arabiske techno scene.

Præsentation af forestilling: "Damascus" skal opføres for et syrisk publikum i slutningen af mit ophold i byen. Opførelserne finder sted på en egnet scene i Damaskus alternativt på Det Danske Institut i Damaskus. Til juli er værket inviteret til at vises i forbindelse med World OutGames, som i år finder sted i København.

Herefter ønsker vi naturligvis at præsentere værket så mange steder som muligt; bl.a. er SVALHOLM DANS p.t. i dialog med Århus Festuge om muligheden for at præsentere værket under festugen (28. aug. – 6. september 2009). Vi sender naturligvis information herom så snart endelige aftaler er på plads.

Ligeledes vil vi arbejde for at præsentere værket i Libanon i forbindelse med mit engagement som underviser ved Beirut Contemporary Dance School, Libanon, september 2009.


C. Motivering:
I foråret 2008 var jeg engageret som koreografassistent for Marie Brolin-Tani på kulturudvekslingsprojektet og forestillingen ”The 7th Wave”. Produktionen foregik i Beirut med dansere fra Syrien, Libanon, Palæstina, Jordan, Sverige og Danmark. Her fik jeg mulighed for at krybe under huden på den arabiske kultur i
samarbejde med inspirerende og udtryksfulde dansere, sætte egne fordomme til livs og udvikle et godt netværk til mellemøstlige kulturorganisationer og kunstnere. Jeg har nu fået mulighed for at vende tilbage til mellemøsten, hvor jeg vil fortsætte mit virke omkring udvikling af unge dansetalenter. Jeg vil arbejde for at give de unge nyuddannede dansere solid arbejdserfaring og netværk til fremtiden, samtidig som jeg håber at projektet vil være til inspiration for det syriske danse- og scenekunstmiljø i øvrigt.

9. Samarbejdspartnere
- Det Danske Institut i Damaskus

- The Higher Institute for Dance v/ Universitetet i Damaskus.

- World OutGames og kulturprojektet OutCities, København 25. juli – 2. august 2009.

- Kulturhus Århus (medarrangør OutCities). Kulturhus Århus er desuden behjælpelig med ansøgning om Visum for de syriske dansere.

- Marie Brolin-Tani, koreograf og initiativtager til "the 7th Wave".

10. Informations og PR-strategi
Forestillingens primære målgruppe er unge syrere og unge multietniske danskere som direkte kan relatere til forestillingens tematikker, men henvender sig også til scenekunstinteresserede i såvel Syrien som i Danmark. 

PR- og informationsarbejdet vil i høj grad være bundet op på netværksstrategi og ny teknologi (e-mails, facebook, myspace, youtube, chat), som de unge i forvejen bruger interaktivt, og som er uafhængig af landegrænser og censur. På grund af forestillingens længde (ca. 25 minutter) vil den som oftest indgå som del af et større forestillingsprogram, og trykt materiale (flyers, brochurer, plakater, programmer etc.) vil blive udarbejdet i samarbejde med spillestederne / festivalarrangørerne.

Derudover vil vi sætte fokus på projektet og dets formål gennem andre aktiviteter; bl.a. workshops og arbejdsdemonstrationer eller foredrag samt dialogmøder i hhv. Syrien og Danmark. Disse vil blive arrangeret i tæt samarbejde med organisationer som i forvejen har erfaring og netværk; f.eks. Kulturhus Århus, Det Danske Institut i Damaskus, Dansens Hus, Danseværket i Århus.

Mediehus Århus, ved direktør og chefredaktør Erik Meistrup vil desuden skabe opmærksomhed
omkring arbejdet lokalt i Århus ved at lave en dokumentarserie om koreograf Nønne Mai Svalholms virke med fokus på arbejdet med "Damascus" i Syrien.


11. Ansøgers Baggrund
Svalholm Dans er en forening som har til formål at drive danseteatervirksomhed lokalt, nationalt og internationalt. Arbejdet består i:

Produktion og præsentation af danseforestillinger lokalt, nationalt og internationalt.

undervisning i dans på mange forskellige niveauer

medvirken til udvikling af kendskabet til dans som scenekunst lokalt, nationalt og internationalt.

tværfagligt kunstnerisk samarbejde med kunstnere og kulturinstitutioner


Kunstnerisk leder, Nønne Mai Svalholm

Nønne Mai Svalholm er uddannet i New York, Holland og på Balletakademiet, Stockholm, og har danset og koreograferet i danske og udenlandske sammenhænge. Som underviser var hun tilknyttet Det Kongelige Teaters Balletskole, Holstebro, 2007-2008, hvor hun også fungerede som kunstnerisk leder for GKD ved Nordvestjysk Talentcenter. Nønne Mai Svalholm er medstifter af Holstebro Danseteater 2008, og underviser ved Det Kongelige Teaters Balletskole, Odense 2008-2009. For at medvirke til udvikling af den første danseuddannelse i Libanon, er hun inviteret til at undervise / koreografere dansetalenter ved Beirut Contemporary Dance School, Libanon, september 2009.